Psychology Today: Vihreä tee hyväksi aivoille
Mikäli et ole vielä vaihtanut aamulattea tai espressoa vihreään teehen, olet jäämässä rannalle ruikuttamaan terveyden lipuessa kohti taivaanrantaa
Moni on tietoinen vihreän teen vaikutuksista elimistöön, siitä miten teessä on antioksidantteja ja muita elimistölle hyödyllisiä ainesosia. Moni ei kuitenkaan ole tietoinen siitä, että vihreästä teestä on paljon hyötyä myös aivoille.

Vihreä tee ja polyfenolit
Yhtenä esimerkkinä on polyfenolit, joihin muun muassa tanniinit ja flavonoidit lasketaan. Polyfenolit ovat juuri niitä aineisosia, joiden on havaittu ehkäisevän syövältä ja sydänkohtauksilta. Kaiken tämän lisäksi tutkimukset osoittavat, että vihreän teen juominen auttaa pitämään yllä positiivista mielentilaa. Lisäksi sen on havaittu antavan suojaa Parkinssonin tautia ja muita aivosairauksia vastaan.
San Franciscon yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan vihreässä teessä olevat polyfenolit tehostavat dopamiinin saantia niillä aivojen alueilla, joissa sitä tarvitaan. Dopamiinin tehtävä on toimia viestittäjänä aivoissa, sen tehtävä on elintärkeä positiivisen mielialan syntymisessä.
Dopamiinin on havaittu välittävän niitä signaaleja aivoissa, jotka ovat kytköksissä muun muassa motivaatioon. Lisäksi dopamiini auttaa lihaksia liikkumaan sulavasti. Esimerkiksi Parkinssonin tauti johtuu siitä, että aivojen dopamiinitasot ovat epätasapainossa. Tämän vuoksi Parkinssonin tautia sairastavilla ihmisillä ilmenee lihaksiston aiheuttamaa vapinaa.
Toisissa tutkimuksissa on havaittu, että vihreän teen sisältämät polyfenolit auttavat elimistöä pitämään yllä tasaista glukoosin tuotantoa. Glukoosi on ikään kuin aivojen ja koko kehon polttoainetta. Polyfenolit vaikuttavat glukoosin muodostumiseen osittain sen vuoksi, että ne auttavat elimistöä säännöstelemään insuliiniherkkyyttä.
Tanniinit ja terveys
Tanniinit ovat toinen tärkeä vihreästä teestä löytyvien ainesosien ryhmä. Myös tanniineilla on havaittu olevan aivoille hyödyllisiä vaikutuksia: ne voivat muun muassa ehkäistä sydänkohtauksen jälkeen ilmeneviä aivovauroita.
Tutkimuksissa on havaittu, että yksi vihreästä teestä löytyvistä tanniineista, gallotanniini, auttaa DNA:n korjausjärjestelmää. Se pitää DNA:n korjausjärjestelmän toiminnassa jopa sydänkohtauksen sattuessa.
Kaiken kaikkiaan vihreän teen juominen auttaa elimistöä ja aivoja toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Sen lisäksi, että vihreä tee on hyvää, se on myös varsin hyödyllinen juoma.
Vihreän teen löydät napsauttamala linkkiä.
______________________________________________________________________________________
Lähde: bello.fi
Source: bello.fi
